Heja kreativitet


En vän till mig skrev nyligen i sin blogg att hon inte hunnit vara lika konstnärlig som hon brukar sedan hon började plugga. Musik har alltid betytt mycket för henne men nu har hon blivit tvungen att prioritera latinska termer i stället. En annan vän har ett språk som överträffar det mesta. Han är träffsäker, snabbtänkt och kreativ i sitt sätt att uttrycka sig. Alldeles för kreativ, visade det sig. Han följde inte reglerna - och fick dåliga betyg från gymnasiet. Jag själv skrev ett nationellt prov i svenska en gång och fick IG. Guess why. Jag hade gått utanför ramarna. Språket och dispositionen var bra, men jag hade inte läst instruktionerna. Jag hade tänkt ett steg längre - det fick man inte göra för Skolverket.

Hur vore det om skolor och universitet inte tog för givet att elever växer upp och får ett statiskt kontorsjobb där de bara gör vad de blir tillsagda att göra? Vad hände med tänk själv? Vad händer om vi lär oss att inte tänka själva, att förtränga kreativiteten? Om vi bara lär oss att följa instruktioner - vem ska då ge dem?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback