Det svenska hatet


Nu är
mediejakten på Anders Eklund igång igen. Förhör läggs ut i detalj på nyhetswebbarna, både som text och webb-tv. Vi får se en sargad, trött man erkänna ett mord. Och vi hatar honom, spottar på honom. Han har blivit svenskarnas definition av djävulen. Ondskan själv. För visst är det enkelt? Lägg all världens skuld på en enda man, bara. Det är hans fel att samhället misslyckas. Plötsligt är det okej att kalla honom precis vad som helst. "Tjock gris", "inte värd att kallas människa", "borde hängas". För när ett barn mördas gäller inga regler längre. Eller?

Mordet på Engla var grymt, orättvist, äckligt, hemskt, fruktansvärt. Det är klart att människor blir förbannade. Såklart att Englas vänner och familj önskar livet ur Anders. Men att hela svenska folket gör det skrämmer mig mer än själva mordet. För är det egentligen mer hat vi behöver?

Förtydligande: Jag tycker att Anders Eklund ska spärras in på livstid och jag försvarar såklart, såklart inte det han har gjort. Jag vägrar bara gå med på att han förlorar sitt människovärde.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback