Sopraner och sopranos


Betong. Överallt. Kanske tänkte jag att jag skulle slippa det, eftersom jag befinner mig på landet. Istället sitter det överallt, i ansiktet, håret och på händerna. Jag åt nog till och med upp lite, ofrivilligt. Pappa hade fått för sig att gjuta en yta åt grisarna utanför ladugården och jag fick hjälpa till. Länge sedan jag gjorde ett så smutsigt jobb, men lite kul var det ändå. Och i morgon kanske jag får plasta in balar. Det är sååå sommaren 1998.

Sedan agerade jag sångcoach och ackompanjatör, när min vän Sandra och hennes boyfriend Jens skulle öva inför ett ganska informellt framträdande. Vi spelade flitigt Sj, sj gamle vän/Suntrip-låten i några timmar, med superhurtig text till. Jag konstaterade högt att Sandra är alt och Jens bas. Nämnde kanske något om sopraner och tenorer också, varefter Sandra utbrast småsurt:
- Meh! Varför kan inte JAG få vara tenor?
- För att du är tjej. Bas och tenor är killstämmor och alt och sopran är tjejstämmor, svarade jag.
Jens tittade oförstående på mig:
- Va? Är det inte mest killar i den där tv-serien Sopranos?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback