Frukosttips

Höstens serie på tv3, Sjukhuset, är så intressant att det nästan blir läskigt. Häromdagen visade de bilder från en olycka som jag bevakade i somras. Min första och hittills enda. De visade inte de inblandade så mycket, men jag var ju där och vet att några av dem var barn. Samma vecka berättade en föreläsare om en bussolycka i närheten av Sundsvall där fyra barn mist livet. Ibland tänker jag att jag inte kommer att klara av att vara journalist i sådana situationer.

Jag bakar aldrig bröd i dagsljus. Och jag följer aldrig recept. Trots att jag alltid har tänkt göra det från början. I dag blev det någon sorts grahamsbröd med för lite mjöl och havregryn i. De blev grymt goda.

Johannas havregrahamsbullar

50 gram smör (Lätta)
4 deciliter mjölk
50 gram jäst
lagom med salt
3 matskedar flytande honung
8 deciliter grahamsmjöl
2 deciliter vetemjöl
ungefär 3 deciliter fiberberikade havregryn

Smält smör och häll i mjölk. Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet. Häll i resten av ingredienserna. Det kommer inte att bli en speciellt smidig deg, men det gör inget. Blanda allt så gott du kan. Jäs i en halvtimme. Gör små bullar. (Var beredd på att bli lite kladdig om händerna) Jäs i en halvtimme till. Stoppa in i ugnen på 225 grader i typ en kvart eller lite till. Klart! Gott.


Kommentarer
Postat av: Mimmi

Haha..jag gillar dig=) Härligt recept, sådana där skulle jag vilja ha fler, där allt är mer eller mindre på en höft. Fast är de inte det, så brukar de bli det eller hur? Saknar att jag inte kan baka, blir som svårt utan ugn. Kram

2007-09-11 @ 13:00:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback