Vem spelar på en pipa

Många barn får höra en godnattsaga innan de somnar. När jag var två, tre år lyssnade jag på inledningen av Lars-Erik Larssons Förklädd gud, en tonsatt dikt av Hjalmar Gullberg istället. Varje kväll, om och om igen. Missförstå mig inte, jag var ingen Mozart. Det var mina föräldrar som tydligen ansåg att jag borde bildas tidigt. Ikväll fick jag hur som helst återuppleva känslan av att till drömsk musik långsamt glida in i en annan värld. Fast inte hemma på Åsbergby, utan i Tonhallen i Sundsvall. Nordiska kammarorkestern var fantastisk och jag mindes för ett ögonblick hur det kändes att ligga där i sängen, fullkomligt trygg. Så trygg som bara ett barn kan vara. För första gången förstod jag också texten. Typ.

Tror du att våren skulle
binda sin blomsterkrans
på alla dödas kulle,
om inte gudar fanns?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback