Plaskeby

Internationella kvinnodagen gick mig rätt obmärkt förbi i går. Det berodde kanske på att jag filmade i Skönsberg hela dagen, men ärligt talat så tror jag inte att jag hade firat den ändå. En dag för kvinnor? Vad säger man? "Grattis, du är kvinna"? Eller: "sorry, du är kvinna och har därför inte likadana rättigheter som resten av befolkningen"? Jag är osäker. Den som införde kvinnodagen i almanackan skulle ha behövt gå en journalistkurs och lärt sig att svara på frågan "Vad är grejen?".

Och så blev jag programledare för sändningen på måndag. Det lät som en kul grej först. Men efter att vi ägnat en hel eftermiddag till att lyssna till diverse misstag och katastrofer som kan inträffa under en direktsändning, är jag inte lika övertygad. Och så måste jag tydligen se "proper" ut. Skjorta och uppsatt hår. Rouge och läppglans.

Snöröjning, whatever. Men slaskröjning däremot borde de satsa lite mer på. Sundsvall har varit mer av en sjö än stad de senaste dagarna och mina skor och strumpor börjar ta slut nu. Och jag har inga stövlar. Fötterna har liksom en tendens att förvandlas till isklumpar efter en stund.

Kommentarer
Postat av: Therese

Haha, det blir till att skaffa ett par gummistövlar då... Och angående internationella kvinnodagen så måsta jag säga att jag håller med dig. Det borde inte behövas en sån dag... Alla dagar skulle vara allas dagar lika mycket!

2007-03-09 @ 22:45:37
Postat av: lisaaa

nu är det väl så att medierna inte uppmärksammar kvinnornas orättvisor runt om i världen så mkt som dom borde varje dag. och därför finns dagen. så visst, skulle medierna inte vara så himla antiwoman orienterade i hela världen, och alla orättvisor skulle uppmärksammas o lösas varje dag, då kanske man kan ta bort dagen. tills dess. inse fakta. i sverige finns också orättvisor att uppmärksamma. jag ska bli jurist. och idag läste jag att kvinnliga jurister tjänar 20 procent mindre. det kommer inte ut i tidningarna varje dag. men det kommer fram varje år i mars.

2007-03-10 @ 10:33:48
Postat av: Johanna

Gör det? Jag har DN och de uppmärksammade inte dagen så mycket mer än en stor artikel om kvinnor från olika generationer. Den var bra, men det var ingenting mer än så. Jag tycker ändå att kvinnofrågor diskuteras ganska mycket året runt. Och en speciell dag för kvinnor förvirrar bara. Vi löser inte juristlönefrågan den åttonde mars varje år.

Postat av: lisaaa

jag tycker inte att dagen förvirrar. :S det är väl snarare så att den inte uppmärksammas på rätt sätt. för både DN och UNTs generationsartiklar var väl inte så värst intressanta. tycker hellre man skulle skrivit om situationerna i andra länder. och visst uppmärksammas kvinnorna ibland, men inte tillräckligt, eftersom det är som det är i världen.

2007-03-10 @ 17:46:12
Postat av: lisa igen

*man även skulle skrivit....

2007-03-10 @ 17:56:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback