Död älg

Ännu ett uppdrag slutfört av Johanna galenpanna. Chefredaktören skickade ut mig med instruktionen "lokalisera en död älg på E18 och fota, utan att stanna på motorvägen". Jag insåg naturligtvis inte det omöjliga i uppdraget, utan tog redaktionsbilen och körde glatt iväg. Men ingen älg så långt jag kunde se. Jag var tvungen att köra på småvägar bredvid motorvägen och på så sätt försöka närma mig älgkadavret. Efter åtminstone fem telefonsamtal och en vägbeskrivning, fick jag klart för mig att jag var på rätt väg. Jag parkerade jag bilen vid vägkanten och promenerade den sista biten fram till bron, där jag hade fått instruktioner om att älgen skulle ligga. Och då såg jag den. På andra sidan en stor veteåker och bakom ett viltstängsel. Jag tvekade i några sekunder. För att komma åt att fota älgen, skulle jag bli tvungen att gå över åkern. Vetet var meterhögt och dyblött. Johanna galenpanna hade högklackade skor och jeans. Och en kamera på ena axeln. Men whatever. Jag hade redan börjat gå, när jag insåg att det nog inte är tillåtet att trampa ned andras grödor, så jag ringde pappa.
- Är det olagligt att gå över folks åkrar?
- Ja.
- Men jag måste fota en död älg!
Och så blev det. Jag var genomblöt upp till midjan när jag kom tillbaka till bilen. Fötterna plaskade i skorna och jag hade antagligen träffat på minst tio fästingar på vägen. Dessutom hade jag brutit mot bondelagen. Men jag fick mina älgbilder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback