Kyckling med jordnötter och en röd pläd

Det blåser och tjuter i knutarna här på Förrådet. Det snöar. Det är kallt. Men det är inte storm.

Jag satte på mig mössa, vantar och halsduk och begav mig hem till Victor för att laga jordnötskyckling och ris. Vi hade i way too much lime och en hel chili istället för en tesked. Det blev lite som eld i munnen, men supergott! Restaurangklass skulle jag säga. Kanske lite mindre chili nästa gång bara.

Kyckling i jordnötssås, 4 portioner

4 kycklingfiléer, ca 500 g
2 äpplen
2 vitlöksklyftor
1 dl salta jordnötter
1-2 tsk hackad röd
chilifrukt
2 msk jordnötssmör
rivet skal och saft av 1/2 lime
1 msk farinsocker
1 dl vatten
2 1/2 dl Kelda mellangrädde
1 hönsbuljongtärning
1 msk smör
1/2 tsk salt


Skär kycklingen i strimlor. Kärna ur och strimla äpplena. Skala och hacka vitlöken. Hacka nötterna. Vispa ihop nötter, chili, jordnötssmör, lime, farin, vatten, grädde och smulad hönsbuljong i en gryta. Låt koka upp. Bryn kycklingen, lite i taget i smör i en stekpanna. Lägg över i grytan och låt koka några minuter. Smaksätt med salt. Fräs äpple och vitlök och rör ner i grytan. Servera med kokt ris och fräst salladslök. Källa: Arlaköket nr 3 2000

118659-3

Så har jag köpt en luftmadrass. Och en röd pläd på Åhléns. Underbar. Den ska få följa med till Stockholm i kväll och agera täcke. Hoppas bara att vi kommer i väg. Äsch, klart att vi gör. Som om vi skulle bry oss om en liten storm...

Kommentarer
Postat av: Therese

Låter jättegott!

2006-10-29 @ 20:47:21
Postat av: Sigveenya

Interesting. No more comment :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback