Årskrönika 2006

  Så sitter vi här igen. Klänningen är inköpt, planerna smidda, festen fixad.

Förra året var jag förväntansfull. Det gångna året hade varit en katastrof i mitt liv. Jag hade stora förhoppningar på 2006, det var året som skulle ge mig allt det som jag inte hade fått tidigare. 

2006 började med att jag och Lisa, på nyårsnatten, träffade en trevlig men lite märklig man på bussen hem från festen. Han var äldre än vi, ganska vis och gav oss råd inför framtiden. Typ att vi skulle tänka efter innan vi handlade och att vi inte skulle ha för bråttom att flytta hemifrån. Både jag och Lisa flydde från Uppsala senare under året. 

Under våren levde vi som i ett töcken och längtade efter studenten. Vi stressade med prov och jagade höga betyg för att säkra vår framtid. Och min framtid växte långsamt fram. Olika alternativ tornade upp framför mig. Franska? Musik? Journalistik? Jag hamnade på ungdomstidningen
Word. Där kom jag fram till att det här med att researcha, intervjua, skriva - det är nog min grej ändå. Och eftersom jag ratade franskan i samband med parisresan tillsammans med mamma någon gång i mars, bestämde jag mig för att söka till journalistprogrammet i Sundsvall.

Så kom studenten. Skivor kom och gick. Jag köpte världens finaste studentklänning. Och efteråt blev det sommar. Jag drog till Arlanda, gick upp mitt i natten och jobbade med tidningar och galna turister. Blev ovän med hissar och grym på att köra sparkcykel. Och lite mobbad av de manliga arbetskamraterna när jag tappade alla tidningsbuntar. Vilket hände ibland.

Efter diverse Örebro-, Skåne- och Tallinresor i slutet av sommaren (vissa galnare än andra), var det dags. Sundsvall. Jag skulle flytta hemifrån! Jag skulle bli journalist! Och hösten blev över förväntan. Jag hade drömt om att det skulle bli fantastiskt, men jag hade inte vågat drömma om allt det här:  Fika på Wayne’s, grönt te, fest på kåren, träning på Step In, nollning, redaktionsövning, känslor, musik, grönsaksgrytor, en stockholmsresa, stress, artiklar, tentor, dans, räkningar, Kjell Lönnå, shopping i nya gallerian, redigering, telefon, bloggande, Kåridåren, strumpjonglering, chips, middagar, bilkörning, promenader, långa föreläsningar, intressanta föreläsningar, sena nätter ute, sena nätter hemma, julkonserter, saknad, frustration, kärlek, teater, ingresser, Förrådet, Skepparn, Södra berget, födelsedagar, lärare, äpplen, redovisning… och sist, men ändå allra störst, en massa underbara människor. Mina vänner. Gott nytt år!

Kommentarer
Postat av: Madelene

ååh, vad fint :) Jag håller med på allt om sundsvall... vilken jäkla höst det har varit. Bätte än man kunde någonsin anat!

Postat av: Henninggina

Just Surfin.. Hello From Gold Coast Australia.. Well Done.

2009-06-24 @ 08:11:49
URL: http://henninggina.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback